:

               Про запровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах  Пологівського району

      Освітнє реформування та модернізація в нашій країні віддзеркалюють зумовлюють впровадження освітніх інновацій. В основу цієї моделі покладено концепцію цілісного підходу, яка відкриває шлях до реалізації прав кожної людини і, перш за все, передбачає рівний доступ дітей з особливими освітніми потребами до здобуття якісної освіти.
    До сьогодні в Україні діти з відхиленнями в розвитку навчалися,  як правило, в  спеціальних  закладах  або  закладах комбінованого  типу  –  спеціальних  садках  (групах), школах-інтернатах  та  реабілітаційних  центрах, окрема частина – за індивідуальною формою в загальноосвітніх школах.  
    Проте,  в  Сполучених Штатах Америки  та  Європі накопичено  значний позитивний досвід залучення дітей з особливими потребами  до  навчання  в  найближчих  за  місцем проживання  навчальних  закладах. Визнано,  що  діти,  в  таких  умовах,  краще  адаптуються  до навколишнього  середовища,  оволодівають  соціальними навичками, почуваються більш самостійними, потрібними в суспільстві.
     Оскільки, на жаль, і в нашій державі збільшується кількість дітей з проблемами розвитку, Україна також законодавчо визнала право таких дітей на навчання у загальноосвітніх закладах за місцем проживання. Згідно з нормативними документами система освіти, що передбачає надання освітніх послуг в умовах загальноосвітнього закладу і базується на принципі забезпечення права навчатися за місцем проживання набула назву інклюзивної освіти.
   На сьогодні впровадження інклюзії є альтернативою найбільш поширеній формі навчання дітей з вадами психофізичного розвитку, а саме у інтернатах та спеціальних школах і дитсадках. Інклюзивне навчання створює умови перебування дитини з обмеженими можливостями у соціумі звичайного дитячого колективу. Тобто, такі діти навчатимуться у звичайних класах разом з однолітками під додатковим супроводом асистента вчителя та корекційного педагога.
    Проблема освіти дітей з вадами розвитку актуальна і для Пологівського району. Статистика досить невтішна: щороку  у закладах освіти  району навчаються  та виховуються 50 - 70 дітей-інвалідів, що складає 2-3% від загальної кількості школярів. Як правило, для більшості дітей, які мають медичні довідки та документи встановленого зразка,  організовується  індивідуальна форма навчання. 
    Враховуючи, що запровадження інклюзивної форми навчання дасть можливість окремій частині таких дітей навчатися в умовах загальноосвітнього закладу, у звичайному класі, відповідним рішенням районної ради у червні цього року затверджено районну Програму «Інклюзивна освіта» на 2016 – 2020 роки, розробником якої є відділ освіти, молоді та спорту Пологівської районної державної адміністрації.
    Програмою передбачено проведення низки заходів, а саме:
- поетапне переведення учнів, які навчаються індивідуально, у класи загального розвитку, розробку та затвердження перспективного плану впровадження інклюзії у заклади району; 
- підвищення кваліфікації вчителів в площині роботи з дітьми з особливостями психофізичного розвитку;
- відповідну комплектацію та  управлінський супровід  інклюзивних груп у дошкільних, класів - у загальноосвітніх та груп - у позашкільних закладах тощо.
     На виконання  Програми уже у 2016/2017 навчальному році відкрились перші інклюзивні класи. Наказом відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації затверджено заклади, у яких з 1 вересня відкрито інклюзивні класи і почали навчання діти з особливими освітніми потребами. Це Пологівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 (3 клас) та Пологівський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад» (4 клас). До штатних розписів цих закладів введено посади асистента вчителя. На ці посади призначені особи, які мають вищу педагогічну освіту та пройшли курсову перепідготовку щодо роботи в умовах інклюзії. 
    На тренінгах, що відбулися у м. Запоріжжя, за підтримки Благодійного Фонду Порошенка, заступники директорів цих навчальних закладів, вчителі, психологи отримали ґрунтовну підготовку до роботи в інклюзії. Зокрема, асистенти вчителя підготувались як разом з учителем допомагати учням з особливими освітніми потребами набувати знань, вмінь та навичок, що будуть їм необхідні для повноцінного життя в класі, школі, суспільстві, компенсувати труднощі дитини з вадами розвитку у засвоєнні навчальної програми та в цілому забезпечити супровід такої дитини.
    Не можна не наголосити на тому, що успішне впровадження навчання дітей з особливими потребами, потребує на місцевому рівні реалізації та поширення моделі інклюзивного навчання дітей, починаючи з  дошкільних, а потім у загальноосвітніх навчальних закладах. Перший  етап  введення  дітей  з  особливостями психофізичного  розвитку  до  освітнього  простору здійснюється в дошкільному закладі. Включення таких  дітей  у  педагогічний процес  дитсадка змінює насамперед установки дорослих:  у всіх дітей є особливості, а  не  тільки  у  дітей  з  особливими  освітніми  потребами. Тому в майбутньому, з метою забезпечення безперервності освіти такої категорії дітей, є необхідність вивчення питання створення інклюзивних груп  в дитсадках,  організації наступності в роботі дошкільних і загальноосвітніх закладів у цьому важливому питанні.
    Поряд із поширенням досвіду роботи окремих закладів освіти району щодо впровадження моделі інклюзивного навчання, не менш важливим чинником має стати, за потреби надання можливості кожному закладу освіти навчати учнів за інклюзивною формою, максимально задовольнити потреби населення у здобутті освіти дітей з вадами розвитку за місцем проживання, у найближчій загальноосвітній школі.
  Робота над цим питанням повинна відбуватись постійно і послідовно з консолідацією зусиль освітян, органів місцевого самоврядування, батьків та громадськості. 
    Відділ освіти, молоді та спорту райдержадміністрації розпочав роботу із запровадження інклюзивної освіти, щоб порушилися сталі підходи, які впродовж багатьох років використовувались у навчанні й заважали прогресивно та толерантно поглянути на кожну дитину, незалежно від того вона без проблем чи з проблемами у розвитку.

    За інформацією відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації