:


1. Спекуляції Росії навколо статусу Донбасу

   С.Лавров отвечая на вопросы журналистов «Российской газеты» (19.05.2015): «На всех уровнях, устами президента России, в других форматах говорим, что мы — за то, чтобы они (ДНР и ЛНР – ред.) стали частью Украины». //www.mk.ru 
   КОМЕНТАР: всі, навіть «ЛНР» і «ДНР», давно зрозуміли, що РФ не горить бажанням бачити невизнані республіки у своєму складі, більше того, Росія вкрай зацікавлена в тому, щоб зберегти через ці невизнані республіки контроль над зовнішньою політикою України.
   В.Небоженко політолог, директор соціологічної служби «Український барометр» (16.05.2015): «Сепаратисти намагаються вступити в переговори з Києвом. Їх не цікавить суть власних пропозицій щодо зміни українського законодавства. Бойовики просто хочуть закріпитися у статусі переговорної сторони, яка може щось пропонувати Україні …самі сепаратисти, пропонуючи змінювати Конституцію, не розраховують на позитивну відповідь. Це всього лише виверт, щоб змусити Київ хоч щось читати від Донецька і Луганська, паралельно обсипаючи Україну «Градами» і вбиваючи наших солдатів та офіцерів». Політолог зазначив, що поки сепаратисти стріляють в українців, вони є злочинцями, а не переговорною стороною. «З Путіним же вони не зустрічаються. Йому вони не пропонують міняти Конституцію Росії вже цілий рік. Так чому тоді вони пропонують змінювати закони нам? Якщо Путін для них головний, то нехай і звертаються до нього, а не до тієї сторони, якій вони завдають страждань. Це нелогічно з людської точки зору. Так що їх цікавить не Конституція України, а власне бажання сісти за стіл переговорів нарівні з Києвом, який представляє цивілізовану країну з 45-мільйонним населенням. Це занадто солодка мрія Путіна», – пояснив він. //slovoidilo.ua
   В.Таран директор Центру політичних студій та аналітики, співзасновник громадського руху «ЧЕСНО» (12.05.2015): «ДНР та ЛНР не існують як суб'єкти. Наразі є Донецька та Луганська області. Тому вони мають повернутися повноцінно до складу України. Держава повинна повернути собі контроль над кордоном, а адміністрація теж має бути українською. За таких умов може бути автономія в даних регіонах. До того ж, надання автономії можливе лише після проведення виборів. Крім того, щоб надати окремому регіону розширену автономію, потрібні зміни до Конституції України». За його словами, до того часу поки це не відбудеться всі заяви не більше, ніж дипломатичний популізм. «Представники ДНР та ЛНР хочуть не широкої автономії, їх мета — приєднатися до Росії. Тому це різні речі. Питання полягає в тому, що в інтерв’ю Пушилін заявив не лише про автономію, а про право на самовизначення для себе та інших регіонів України. Це надзвичайно небезпечно, тому що ми можемо отримати ситуацію, коли автономія з правом виходу областей призведе до дестабілізації в інших регіонах, а потім до від’єднання і розподілу України. Це небезпечний сценарій». //www.slovoidilo.ua
    Україна та Європа говорять про децентралізацію, але вона не передбачає вихід регіонів зі складу держави, як цього хочуть представники ДНР.
   Ю. Луценко, Народний депутат України, радник Президента України (13.05.2015): «Донбас є невід'ємною частиною України. І ніякого особливого, від всієї іншої України, статусу він не повинен отримати. Крим нам відповів, що надуманий в 1991 році, особливий статус, коли облрада вдруге стала Верховною Радою Криму, рано чи пізно призводить до сепаратизму і протиставлення якоїсь окремої частини країни до всієї країни». Ю.Луценко зазначив, що Донбас може отримати такі ж розширені повноваження, як і всі області країни:«Це називається децентралізація, посилення повноважень Донбасу, Харківської, Сумської, моєї рідної Рівненської, Чернігівської або будь-якої іншої області. Особливої області в Україні не повинно бути. Вони повинні мати максимум повноважень, але ніяких особливостей, преференцій. Ніхто нікого не годує - всі живемо разом, в одній державі» //www.unian.ua 

2. Вигадки терористів про «катівні СБУ»

   Сепаратистькі засоби масової інформації ДНР та ЛНР почали активно поширювати інформацію про полонених сепаратистів в українських в’язницях та «нелюдське» ставлення до них: «Как украинские каратели издеваются над пленными»; об издевательствах происходящих в плену у украинских карателей - «Сотни русских, включая женщин, находятся в плену, подвергаются дичайшим пыткам, издевательствам…». 
   КОМЕНТАР: щодо поширення так званих зізнань ополченців, то вони не випадково з’явилися саме зараз. Amnesty International закликає ООН терміново направити місію в Україну для відвідання місць утримання полонених, щоб відвідати всі місця утримання полонених у зв'язку з конфліктом, у тому числі - неофіційні місця утримання під вартою. 
   У цьому зв’язку Служба безпеки України заявила, що не утримує полонених, а також запропонувала представникам Amnesty International провести зустріч. Про це повідомив прес-центр СБУ у відповідь на звіт правозахисної організації щодо катувань на Донбасі.
   Прес-центр СБУ (22.05.2015): «Враховуючи оприлюднений сьогодні звіт Amnesty International про застосування сторонами конфлікту на сході України катувань до полонених, СБУ пропонує провести зустріч з представниками цієї організації. Важливо підкреслити, що ні у СБУ, ні в Україні загалом не утримується жодних полонених. Сьогодні СБУ затримує осіб, які підозрюються у посяганні на основи державної безпеки, вчинення дій, направлених на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади, терористичній діяльності, вчиненні інших правопорушень. За рішенням суду СБУ застосовує до них міру запобіжного заходу – тримання під вартою» //sbu.gov.ua 
   Крім того, у СБУ наголосили, що до усіх затриманих надається постійний і безумовний доступ усім міжнародним організаціям, які опікуються правами людини, в тому числі Міжнародному комітету «Червоного Хреста», Спеціальній місії ООН з прав людини, експертам з прав людини Європейського Союзу, ОБСЄ, Amnesty International. До затриманих мають доступ й українські правозахисні організації, уповноважена з прав людини Верховної Ради України, адвокати. Служба безпеки також готова спільно з військовою прокуратурою провести належне розслідування по кожному випадку, згаданому у звіті правозахисників. «Ми також задокументували позасудові страти осіб, яких утримували сепаратистські групи», - зазначається в доповіді.
   Нові докази вчинення вбивств у формі страт проросійськими збройними групами в Донбасі свідчать про термінову необхідність проведення розслідувань та вжиття інших заходів для вирішення гуманітарної кризи та кризи у сфері прав людини в регіоні.
   Про це йдеться в заяві міжнародної правозахисної організації Amnesty International.
   Досліджені експертами Amnesty International відеоматеріали показують, як українського солдата Ігоря Брановицького, одного з захисників Донецького аеропорту, затримують та допитують. Опубліковані на веб-сайті YouTube відеокадри вказують на те, що йому наносили удари в обличчя. Його утримували в полоні, допоки не вбили.
   «Катування, жорстоке поводження та навмисне вбивство солдатів, яких було затримано, поранено та тих, хто здався, є воєнними злочинами. Ці останні свідчення повинні бути негайно, ретельно і неупереджено розслідувані, а винні мають бути притягнуті до відповідальності визнаними органами в рамках справедливого судового розгляду», - сказано в заяві.
   Д.Кривошеєв, заступник директора програми Amnesty International по Європі та Центральній Азії: «Нові докази цих позасудових страт тільки підтверджують те, про що ми підозрювали протягом тривалого часу. Питання полягає тепер в наступному, що лідери сепаратистів збираються з цим робити?» //amnesty.org.ua 

3. Підсумки Саміту Східного партнерства у Ризі

   4) 21-22 травня у столиці Латвії відбувся черговий саміт Східного партнерства. На заході були присутні Глави держав і урядів та представники Республіки Вірменія, Республіки Азербайджан, Республіки Білорусь, Грузії, Республіки Молдова та України, а також представники Європейського союзу, зокрема Президент Європарламенту та представники Комітету регіонів, Європейського економічного і соціального комітету, Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку, Парламентської асамблеї Euronest тощо. Під час роботи над декларацією за результатами саміту, українським дипломатам вдалося додати у цей текст низку позицій, необхідних Україні. Звичайно це не сподобалось нашому північному сусіду – Російській Федерації. 
    22.05.2015 МЗС Росії прокоментувало на офіційному сайті, що на їх думку «саммит новый, а песня старая»: «В Министерстве иностранных дел Российской Федерации внимательно наблюдали за ходом подготовки и проведением завершившейся в Риге встречи на высшем уровне в рамках политики ЕС «Восточное партнерство» (ВП)… Несмотря на признаваемые нами усилия осознающих свою ответственность за судьбы Европы государств, в Риге под давлением сиюминутных задач отдельных участников была упущена еще одна возможность сделать шаг к преодолению углубляющегося раскола континента. В итоговом документе фактически подтверждены все прежние установки, известные с предыдущего вильнюсского саммита «партнерства». ВП, по сути, остается заидеологизированным геополитическим проектом, на реализацию которого оказывают негативное влияние отдельные страны-члены ЕС с их историческими антироссийскими комплексами». //mid.ru
   КОМЕНТАР: насправді у рамках Європейської політики сусідства та Східного партнерства учасники саміту підтвердили суверенне право кожного з партнерів на вільний вибір рівня амбіцій і цілей, до яких вони прагнуть у своїх відносинах з Європейським союзом. У декларації, підготовленій за результатами саміту та підписаній його учасниками зазначається, що дії, спрямовані проти України, і події в Грузії після 2014 року, показали, що основоположні принципи суверенітету і територіальної цілісності в рамках міжнародно визнаних кордонів у ХХІ столітті на європейському континенті не можуть бути зрозумілими самі по собі. ЄС залишається прихильним своїй підтримці територіальної цілісності, незалежності та суверенітету всіх своїх партнерів. Повне дотримання всіх принципів і зобов'язань, закріплених в 1975 році в Заключному акті в Гельсінкі та в 1990 році в Паризькій хартії всіма учасниками ОБСЄ, а також повна повага до принципів та положень Статуту ООН мають вирішальне значення для нашого бачення вільної, демократичної, мирної і неподільної Європи… Учасники саміту висловили готовність допомогти відновити довіру і впевненість на нашому континенті…
   Учасники саміту рішуче підтримали усі зусилля, спрямовані на деескалацію і політичне рішення на основі поваги до незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України. Вони закликають всі сторони швидко і повною мірою здійснювати Мінські угоди, прийняті у вересні 2014 року, і пакет заходів з їх реалізації, прийнятий у лютому 2015 року…. Вони очікують, що всі сторони дотримуватимуться своїх зобов'язань в цих рамках і закликали до термінового звільнення всіх заручників і незаконно затриманих осіб…
   Учасники саміту також закликали всі сторони повною мірою співпрацювати в рамках міжнародних розслідувань та кримінальних проваджень щодо притягнення до відповідальності тих, хто несе відповідальність за збитий MH17. 
ЄС підтверджує свої позиції, прийняті в спільній заяві на саміті Україна-ЄС 27 квітня, в тому числі в частині про незаконну анексію Криму і Севастополя. Учасники саміту підтвердили свої позиції щодо «Резолюції Генеральної асамблеї ООН 68/262 щодо територіальної цілісності України».
   Учасники зустрічі наголосили на необхідності якнайшвидшого мирного врегулювання конфліктів у регіоні на основі принципів і норм міжнародного права. Вирішення конфліктів, зміцнення довіри і добросусідські відносини необхідні для економічного й соціального розвитку та співробітництва… 
    Президент України П.Порошенко подякував організаторам Саміту «Східного партнерства» у Ризі за гостинність та задекларовану підтримку України. Окремо Глава держави подякував Польщі та Швеції за те, що вони ініціювали створення «Східного партнерства», яке надає унікальну можливість її країнам-членам проводити реформи та поділяти спільні цінності з країнами ЄС. «Для нас важливо, що незаконна анексія Криму та агресія на Донбасі, ці нові геополітичні реалії, розглядалися на всіх дискусіях впродовж саміту. Всі дебати посилили солідарність з Україною. Це дуже важливо для нас», – наголосив Президент.
   Глава держави особливо відзначив, що у Ризькій декларації підтверджено незаконність анексії Криму та Севастополю.
   Президент підкреслив, що результати Саміту засвідчили необґрунтованість скептицизму, який лунав напередодні. «Наша ефективна співпраця з лідерами ЄС дає серйозні позиції на майбутнє», – висловив впевненість Петро Порошенко.
   Глава держави повідомив, що під час Саміту провів низку зустрічей з лідерами країн ЄС. «На всіх зустрічах було продемонстровано ґрунтовну підтримку України та жорстку реакцію на агресію Росії та анексію Криму», – відзначив Президент.
   Президент також звернув увагу на той факт, що у Декларації Саміту ЄС наголошено на праві кожної країни самостійно обирати своє майбутнє, свій шлях. «Підтвердження фундаментальних принципів суверенітету, територіальної цілісності та кордонів є для нас дуже важливим», – сказав Петро Порошенко.
   Глава держави також позитивно оцінив прийняте ЄС рішення про запровадження програми підтримки малого та середнього бізнесу країн «Східного партнерства» та допомогу в модернізації енергетичної сфери.
   Президент привітав рішення ЄС завершити підготовку Угоди про вільний авіаційний простір. Глава держави висловив сподівання, що підписання такої Угоди стане реальністю протягом 2015 року.
   П.Порошенко також підтвердив, що з 1 січня 2016 року Угода про асоціацію між Україною та ЄС вступить в силу в повному обсязі і констатував, що відносини між Україною та ЄС знаходяться на дуже високому рівні. //president.gov.ua

4. Згортання відносин із державою - агресором

   21.05.2015 Верховна Рада розірвала п'ять угод з урядом Росії у військовій сфері. А саме: про транзит російських військ через Україну в невизнану Придністровську молдавську республіку; про охорону таємної інформації; про військові міждержавні перевезення та розрахунки за них; про співпрацю у галузі воєнної розвідки; про співпрацю у військовій галузі. 
   Рішенням українського парламенту, дуже перейнявся президент РФ В.Путін. Він висловив своє «занепокоєння долею» українського оборонно-промислового комплексу та його розвалом: «Перед нашими глазами пример наших соседей, Украины, где разрыв давних кооперационных связей с Россией, жизненно важных для украинских оборонных предприятий, поставил многие из них на грань банкротства, вынудил сокращать квалифицированный персонал» //ria.ru
   КОМЕНТАР: Насправді очільник Кремля розуміє, що припинення воєнної співпраці з Україною виллється Росії в мільярдні збитки і поставить під загрозу модернізацію федеральної армії.
   А.Яценюк, Прем'єр-міністр України (20.05.2014): «Кабмін приймає рішення про припинення дії угоди про військово-технічне співробітництво з Росією. Держава - агресор, що незаконно окупувала Крим, здійснила військову агресію на територію Донецької та Луганської областей, становить небезпеку для безпеки та територіальної цілісності, тому угода розривається Кабінетом міністрів України». Він зазначив, що дана угода діяла з 26 травня 1993 року. //kmu.gov.ua
   Водночас вітчизняні аналітики вважають, що попри те, що Україна може і втратить сотні мільйонів, але розірвання угод про воєнну співпрацю з Росією є виправдним кроком в умовах агресії з боку країни-сусіда.
   І.Козій, військовий експерт «Такі закони є цілком логічними. Росія є державою-агресором. Відповідно, яка може бути співпраця? До прийняття таких законодавчих актів, ми самі фінансували своїми руками війну проти України. Також ми не маємо права співробітничати з Росією в обміні розвідувальними данними», - зауважив експерт. «Ми закриємо свої розвідувальні ресурси для РФ. Ми закриємо продукцію своїх оборонно-промислових комплексів, яка фактично поставляється для виготовлення російської зброї. Однозначно, що підприємства мають бути частково перепрофільовані. Ми чули протягом минулих місяців заяви НАТО про допомогу та залучення наших підприємств в їхні оборонно-промислові програми. А це залежить від того, наскільки менеджмент буде здатний виготовляти зброю, а не забирати її у ЗСУ, а потім після модернізації перепродавати», - пояснив Козій. За словами експерта, хоча термін відповідних угод спливав наступного року, проте чекати на це було би неправильним. «З питаннями безпеки ніхто не жартує. І чекати, що воно саме закінчиться, просто неправильно». //gazeta.ua 
   С.Згурець, директор консалтингової компанії. «З української сторони, якщо ми співпрацю припинимо завтра, то впродовж року збитки для української оборонної галузі становлять близько 600 млн. доларів, а для Росії – близько 
2 млрд доларів». //tsn.ua
   Експерти зазначають, що без двигунів для вертольотів і підтримки із повітря російська армія може лишитися без головної зброї 21 століття – ракет: від систем ППО до стратегічних ракетоносіїв для ядерних боєголовок. Двигуни і системи наведення практично всіх типів російських ракет виробляють в Україні. Це несе мільярдні збитки Росії як торговцю зброї і ставить під загрозу модернізацію федеральної армії. Крім того, виявляється, що гордий російський флот без українських заводів теж далеко "не попливе". Завод «Зоря-Машпроект» з Миколаєва - важливий елемент російської суднобудівельної корпорації. Якщо він припинить постачати газотурбінні двигуни для військових кораблів, які Росія будує для себе і для закордонних замовників - це призведе до зупинки військового суднобудування у РФ. І ще раз вдарить по дорожезних контрактах. Космічна галузь Росії, як не дивно, теж «летить» на українських двигунах. Без українського «Південмашу» космос років на 15 може стати недосяжним для агресивних сусідів. Відмова України постачати Росії військову техніку загрожує також крахом проекту нової міжконтинентальної балістичної ракети наземного базування «Воєвода». Ці ракети просто не зможуть полетіти, якщо Україна припинить їх обслуговувати. //tsn.ua